Skip til hoved indholdet

Makerspace

Velkommen i makerspace

I Læringshusets makerspace kan elever og medarbejdere arbejde med forskellige værktøjer og teknologier. For eksempel når de skal undersøge, opfinde eller skabe noget, som en del af den projektbaserede læring.

Der er tre større makerspaces i niveau 0, som er inddelt i fin, grov og atelier. Derudover er der et mindre makerspace på niveau 2 i tårn A, et på niveau 3 i tårn A samt et på niveau 2 i tårn B. 

Jacob Kiellberg er makerspacevejleder i makerspace.

I vores makerspace bliver du en del af maker-bevægelsen, som er en slags gør-det-selv kultur, hvor vi arbejder med værktøjer og teknologi til at designe og skabe noget. En vigtig del af denne proces er også at kunne samarbejde, kommunikere, være kreative og tænke kritisk

Jacob Kiellberg, makerspacevejleder i Læringshuset

Information

Praksisfaglighed refererer til undervisning og læring, der er forankret i praktiske og håndværksmæssige aktiviteter. Det er en tværfaglig disciplin, der kan integrere elementer fra alle fag.

Det handler om at integrere teoretisk viden med praktiske færdigheder for at skabe en mere holistisk uddannelsesoplevelse for eleverne.


Fremtidens kompetencer

Praktiske aktiviteter kan være med til at øge elevernes motivation og engagement, da mange elever lærer bedst gennem hands-on erfaringer.

Udover at træne de håndværksmæssige færdigheder, så udvikler eleverne også vigtige kompetencer såsom samarbejde, kommunikation, kritisk tænkning og kreativtet håndværksmæssige færdigheder, når de arbejder med hænderne.

Praksisfaglig undervisning forbereder desuden eleverne på en bred vifte af karriereveje, herunder ungdomsuddannelser inden for erhverv og teknik.

Derudover styrker det elevernes selvværd og selvtillid, når de ser konkrete resultater af deres arbejde.


Sådan arbejder vi med praksisfaglighed

Eleverne lærer om botanik, økologi og bæredygtighed ved at dyrke deres egne planter og afgrøder i skolehaver.

Dette kan inkludere alt fra såning af frø til høst og madlavning med de dyrkede produkter. Det giver også eleverne praktisk erfaring med naturvidenskab og miljøbevidsthed.

I makerspace arbejder eleverne med teknologi og design ved at skabe projekter såsom robotter, enkle maskiner eller computerprogrammer.

Dette fremmer elevernes teknologisk forståelse og innovative evner, og integrerer fag som matematik, fysik og IT.

Teknologiforståelse handler om at give eleverne de nødvendige kompetencer til at forstå, anvende og forholde sig kritisk til teknologi. Det er en tværfaglig disciplin, der kan integrere elementer fra alle fag.

Formålet er at gøre eleverne i stand til at navigere i en stadig mere digitaliseret verden og bidrage aktivt til samfundet.


Fremtidens kompetencer

Med teknologiforståelse udvikler eleverne relevante kompetencer, der gør dem konkurrencedygtige på fremtidens arbejdsmarked.

Teknologiforståelse fremmer blandt andet kritisk tænkning ved at lære eleverne at analysere og vurdere teknologiens påvirkning på samfundet, etiske problemstillinger og privatlivets fred.

Ved at arbejde med teknologi får eleverne også mulighed for at udvikle kreative og innovative løsninger på komplekse problemstillinger, hvilket er essentielt for såvel personlig udvikling som samfundsudviklingen generelt.


Sådan arbejder vi med teknologiforståelse

Scratch er et visuelt programmeringssprog, der gør det muligt for eleverne at skabe deres egne spil, animationer og interaktive historier.

Det hjælper dem med at forstå grundlæggende programmeringskoncepter som sekvensering, loops og betingelser.

Micro:bit er en lille programmerbar computer, som eleverne kan bruge til at bygge forskellige projekter, såsom elektroniske spil eller automatiserede systemer.

Dette giver en praktisk forståelse af elektronik og programmering.

Med 3D-printing kan eleverne designe og skabe deres egne 3D-modeller ved hjælp af software som Tinkercad og derefter printe dem ud på 3D-printeren.

Dette kombinerer kreativitet med teknisk forståelse og giver indsigt i moderne produktionsmetoder.

Ved at bygge og programmere robotter som LEGO Education Mindstorms kan eleverne lære om mekanik, sensorer og automatisering.

Dette projekt kan også fremme samarbejde og problemløsningsevner.

Digital dannelse hjælper eleverne med at bruger de sociale medier sikkert og ansvarligt, herunder at få en forståelse af privatlivsindstillinger, digital identitet og hvordan de håndterer cybermobning. Dertil kommer diskussioner om dataindsamling, privatliv og de etiske implikationer af teknologi, såsom overvågning og algoritmebias.

Læringshusets makerspaces indeholder værktøjer og teknologier, der understøtter undervisningen i fagene håndværk & design og billedkunst og i den projektbaserede undervisning generelt.

Der er blandt andet 3D-printere til at skabe prototyper og modeller samt laserskærere til præcise udskæringer i forskellige materialer. Dertil er der computere med relevant software til design, kodning og styring af de forskellige maskiner.

Der er også håndværktøj som skruetrækkere og skruenøgler i forskellige størrelser og typer, hammer, søm og grundlæggende værktøj til træarbejde, slibemaskiner og save til at arbejde med træ og andre materialer.

Derudover er der kreative materialer som papir, karton og skumplader til modelbygning og prototyper samt limpistoler og lim til samling af forskellige materialer.

Desuden er der maling, pensler og farver til dekorative projekter samt tekstilmaterialer som stof, garn og tråd til sy- og tekstilprojekter.

Forskellige typer af genbrugsmaterialer til bæredygtige projekter og opfindsomhed indgår også, ligesom elektroniske komponenter som micro:bits og LEGO Education til at skabe elektroniske kredsløb og bygge og programmere robotter.

Dertil kommer virtual reality (VR) briller til at udforske nye teknologier og applikationer samt videokameraer og lys til at dokumentere projekter og fremskridt.

Der er også whiteboards og opslagstavler til at planlægge og diskutere projekter, kasser, hylder og skabe til at holde styr på materialer og værktøjer samt arbejdsborde og stole, som er ergonomiske og fleksible til forskellige typer af projekter. 

Alle lokalerne har desuden en Clevertouch-tavle med indbyggede apps, der er designet til at gøre notering, brainstorming og præsentationsopbygning enkel og intuitiv.

Jacob Kiellberg er makerspacevejleder i Læringshuset. Hans primære opgave er at vejlede og hjælpe elever og medarbejdere i makerspace.

Makerspacevejlederen svarer blandt andet på spørgsmål, giver gode råd og tips, tilbyder sparring omkring forløb og brugerkurser i de forskellige maskiner med mere.

Vejlederen sørger også for, at sikkerheden bliver overholdt, at maskinerne bliver vedligeholdt og at der er diverse materialer til rådighed på lageret.


Læringshuset samarbejder med eduard.dk, som er specialister inden for laserskærere, 3D-printere med mere til uddannelsesinstitutioner samt brugerkurser i maskinernes anvendelse.

De har blandt andet hjulpet med sparring omkring vores makerspaces, indkøb af maskiner, konsulentbistand, vejledning og omfattende kurser i maskinernes anvendelse for både begyndere og erfarne brugere. 

Du kan læse mere om eduard.dk på deres hjemmeside eduard.dk.

Guides og forløb

 Make:’s Makerspace Directory - makerspace.com

Læringshuset | Leg - Lær - Lev

Læringshuset

Skolebakken 1
2640 Hedehusene

CVR-nr. 19501817
EAN-nr. 5798008906770

Åbningstid kontor
Mandag-fredag 7.45-15.15

Telefon: +45 43 35 21 40
laeringshuset@htk.dk

Dagtilbud

Telefon: +45 43 35 44 60
laeringshuset-dagtilbud@htk.dk 
Åbningstid dagtilbud
Mandag-fredag 6.00-17.00

SFO

Telefon: +45 43 35 21 40
laeringshuset-sfo@htk.dk 
Åbningstid SFO
Mandag-torsdag 6.00-17.00 
Fredag 6.00-16.00

Klub

Telefon: +45 43 35 35 05
klubinn@htk.dk 
Åbningstid klub
Mandag-torsdag 13.30-17.30 
Fredag 13.30-17.00