Den bedste trivsel for et barn opnås ved, at barnets primære personer samarbejder. Vi vil derfor rigtig gerne fortælle jer om barnets stjernstunder og taler også med jer, hvis vi oplever udfordringer for barnet i hverdagen. Det er vigtigt for os, at I har en god fornemmelse af jeres barns dagligdag.
I er altid velkommen til at få en snak med os omkring jeres barn.
Når ”vi” (forældre/pædagoger) deler viden, er det med til at give jeres barn en sammenhængende hverdag. Vi anerkender, at forældre er en stor ressource. I kender jeres barn bedst, og vi ønsker at vide så meget som muligt omkring jeres barn. På den måde kan vi bedst imødekomme jeres barns behov, og vi har erfaret, at det skaber det bedste grundlag for et stærkt forældresamarbejde.
Samarbejde om barnets læring
I Høje-Taastrup Kommune anvender vi Rambøll Dialog, som er et databaseret og fælles redskab for personale og forældre, til at understøtte den gode forældresamtale om jeres barns trivsel, læring og udvikling.
Det foregår ved, at I før en samtale om jeres barn inviteres til at besvare et spørgeskema, som I får tilsendt som et link i en mail.
Der er spørgsmål om jeres vurdering af jeres barns kompetencer ud fra:
- Personlige kompetencer
- Sociale kompetencer
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Kulturelle udtryksformer og værdier
- Natur og naturfænomener
Der er også spørgsmål om jeres vurdering af jeres barns generelle trivsel og sundhed, samt jeres vurdering af det pædagogiske miljø i Læringshuset.
Skemaet er udformet, så det følger et barns almindelige udvikling og spørgsmålene ændrer sig derfor i takt med, at barnet bliver ældre. Der vil være en årlig samtale om jeres barn, der tager udgangspunkt i jeres svar og personalets svar på de samme spørgsmål.
Sprogtrappen er et andet pædagogisk redskab, som anvendes i Høje-Taastrup kommunes dagtilbud. Redskabet vurderer jeres barns sproglige udvikling, og anvendes ved den obligatoriske sprogvurdering ved 2 år. Sprogtrappen udarbejdes af pædagogisk personale og resultaterne deles med jer til en forældresamtale. Ud fra resultaterne i Sprogtrappen taler vi sammen om fokuspunkter og indsatser i forhold til jeres barns status.
Når jeres barn fylder 5 år, foretager vi desuden en obligatorisk sprogvurdering, der vurderer jeres barns sproglige forudsætninger for at lære at læse. Denne vurdering overleverer vi sammen med jer til jeres barns kommende SFO og skole.
*Rambøll Dialog - læs gerne mere her: Dialog - Hjernen&Hjertet (ramboll.com)
SprogTrappen - læs gerne mere her: SprogTrappen - Hjernen&Hjertet (ramboll.com)
Kontaktforældregruppe
Du kan som forældre sikre dig indflydelse i dit og resten af institutionens børns hverdag ved at blive en del af en af forældrekontaktgrupperne.
Kontaktforældrene har som sådan ingen beslutningskompetence. Minimumskompetencerne for forældrekontaktgruppen vedrører pædagogiske aktiviteter og børnerelaterede spørgsmål, som alene har reference til børnerelaterede aktiviteter, som altså kun vedrører det nære i Læringshusets dagtilbud.
Det kan eksempelvis være medhjælp eller medarrangør ved forældrearrangementer som sommerfest, julefest, temaaftener eller ved etablering af legegrupper eller lignende. Det kan også være arrangering af den årlige fotografering af børnene.
Forældremøder
Forældremøderne foregår 2 gange om året.
Til forældremøderne inviteres i tæt på jeres børns hverdag. Vi informerer om eventuelle nyheder, samt fortæller om de emner, som optager Læringshuset og børnene.
Ved det ene forældremøde holder vi også valg til bestyrelsen. Du kan læse mere om bestyrelsen på siden Bestyrelsen
Du kan læse mere om socialrådgivning og PPR på siden Socialrådgivning og PPR