Skip til hoved indholdet

31. januar 2024

Sted: Læringshuset, Mødelokale 6

Tid: kl. 17.30-20.30

Deltagere: Jesper, Henrik, Nicki, Peter, Selma, Aja (9.A), Ahmad (9.B), Frederik, Kamilla, Casper

Afbud: Jette, Anna, Mette

Referat: Morten


1 Referat

Sidste referat blev godkendt.


2 Nyt fra elevrådet

Aja og Ahmad, elevrådsformandskabet, fortalte, at de har haft travlt med terminsprøver og projekter, herunder senest Skolevalg og Litteraturfestival, hvilket har medført, at elevrådet ikke har haft tid til at mødes.

Elevrådet i udskolingen mangler en kontaktlærer.

Casper svarede, at der snart kommer en kontaktlærer.


3 Nyt fra lærerne

Kamilla og Frederik, medarbejderrepræsentanter, orienterede om sidste nyt fra lærerne. Der er god stemning i huset. Der er stadig lidt hårdt sprog hos flere elever, men der er også igangsat flere gode tiltag, som man kan se effekten af allerede, og ledelsen er rykket tættere på. Derudover er der flere faglige aktiviteter i pauserne.

Det fælles projekt omkring Litteraturfestivalen har styrket samarbejdet mellem medarbejderne, særligt mellem lærere og pædagoger. Det giver noget fælles at snakke om på tværs af årgange og afdelinger.

Der er også kommet nogle dygtige nye medarbejdere ind den sidste tid, som har gjort en positiv forskel.

Der er uddannet to nye projektguides, som skal være med til at facilitere den projektbaserede undervisning. Kamilla sidder nu også i hovedudvalget i Høje-Taastrup Kommune.

Casper suppeleede med at sige, at det giver fællesskab med de fælles projekter som Litteraturfestivalen, hvor alle trækker i samme retning om noget fælles.


4 Sidste nyt

Jesper, skolebestyrelsesformand, havde ikke noget nyt at berette.

Casper, skoleleder, fortalte, at der er fokus på voksenstyrede pauseaktivitet, hvor Casper deltager selv i spille-caféen, hvor der er skak og andre spil. Forbedringerne af

læringsmiljøet i tårn B er stort set færdige, og der kommer gardiner op i starten af marts. Der er også kommet læringstavler i tårn A med alfabetet og 10’er venner og lignende. De planlagte forbedringer af læringsmiljøet i tårn A og på skolebiblioteket er stadig undervejs.

Der er 7 lærerstuderende ansat i huset for tiden, og en af dem er netop blevet færdiguddannet og fastansat på fuld tid.

Der venter en travl tid med planlægning af næste skoleår, herunder skoleplanen hvor der kommer fokus på faglighed, sproglig indlæring, læsning og matematik.

Skoleskak er ved at blive udbredt i skolen, fordi det giver gode resultatet. Der er flere lærere, som er uddannet skoleskaklærere, og der er flere der skal uddannes.

Der er læsekonferencer og matematikkonferencer en gang i løbet af skoleåret, hvoraf sidstnævnte starter op nu.

Der skal ansættes en ny PPR-leder i PPR- og Skolecenteret. Vedkommende bliver leder for psykologer, fremskudte socialrådgivere og logopæder.

De aflåste toiletter i udskolingen fungerer som udgangspunkt godt, men det kan nogle gange være svært at finde en voksen i pausen, når der er tilsyn i området.

ISU har valgt, at skoleudviklingssamtalerne, som starter op i april, kommer til at inkludere et længere fælles møde med skolebestyrelserne i en eller anden form. Casper sender dokumentet ”Sammen og skolen” ud omkring dette.

Anlægsprocessen af boldbanen, som er bevilliget rent budgetmæssigt, er desværre ikke gået i gang endnu. Casper er i gang med at undersøge sagen.

Der er monteret 14 overvågningskameraer indendørs i huset, og der er 40 kameraer udendørs på huset. Det indendørs kameraer er ikke tændt endnu, men det vil de snart blive.


5 Skærmbrug

Jesper orienterede omkring en forældrehenvendelse vedrørende brug af skærm i skolen.

Kamilla supplerede med at sige, at hver årgang har en social årsplan, hvor der fra næste skoleår vil være et punkt omkring skærmbrug i indskolingen, så der er fælles ståsted.

Frederik supplerede med at sige, at der i tårn B netop er taget initiativ til ikke at bruge skolens skærme i pauserne i forlængelse af den mobilfri skole.

Casper supplerede med at sige, at Sanne, afdelingsleder for indskolingen, har talt omkring det i afdelingen. Der skal i højere grad kommunikeres med forældrene omkring de pædagogiske overvejelser ved brugen af skærme, herunder for eksempel hvorvidt Minecraft er et spil eller pædagogisk værktøj eller hvorvidt Ultra Nyt på DRTV er underholdning eller pædagogisk læring. Skærm kan i nogle tilfælde bruges som underholdning i mangel af bedre, ligesom en klasse for eksempel kan spille rundbold, eller at de kan bruges som belønning i en trivselsmæssig kontekst. Fremtiden er digital, så der er også en opgave i at lære eleverne, hvordan skærm bruges.

Jesper konkluderede, at der i bund og grund er enighed om, at der ikke bruges skærm i skolen, medmindre det har pædagogisk relevans, og at skolen har fokus på det, men at skolebestyrelsen ikke vil blande sig i det pædagogiske fokus i skolen, så selv hvis der i en given situation bruges skærm uhensigtsmæssigt, så er der fra bestyrelsens side en forventning om, at der er en årsag til det. Det er vigtigt at drøfte emnet, men skolebestyrelsen ønsker ikke at blande sig i den pædagogiske del af skolen, herunder den enkelte lærers tilrettelæggelse af undervisningen. Det er endvidere vurderingen, at et eventuelt princip omkring skærmbrug vil være så åbent formuleret, at det ikke vil gøre den store forskel. Der er også allerede formuleret noget omkring skærmbrug i ”Princip for anvendelse af mobiler med videre”, hvor skærm også er nævnt.


6 Årsregnskab

Casper gennemgik årsregnskabet for 2023. Årsregnskabet blev enstemmigt godkendt.


7 Budget

Casper gennemgik det foreløbige budget for 2024. Budgettet blev enstemmigt godkendt.


8 Elevtal

Casper orienterede om de foreløbige elevtal for kommende 0. klasse. De sidste brikker er ikke faldet på plads i PPR- og Skolecenteret endnu, så der er nogle usikkerhedsfaktorer, men det ser ud til, at der er cirka 130 børn til kommende 0. klasse i Læringshuset, hvilket medfører fem 0. klasser i skoleåret 2024-2025. Huset er bygget til at være en 5-sporet skole, så der er lokaler til fem 0. klasser, men det er klart, at det bliver en udfordring i skoleåret 2025-2026, hvor der ifølge prognosen kommer flere end fem 0. klasser. Derfor er arbejdet med renovering af lokalerne, hvor den tidligere Hedehusene Skole lå, også gået i gang.


9 Eventuelt

-

Der bliver afholdt Kulturdage i SFO’en for tiden og torsdag eftermiddag kommer forældrene på besøg

Der er ofte problemer med glemte ting, men der mangler en god måde at kommunikere omkring det på i Aula, uden at det er lange beskedtråde

Der er en container fyldt med moon-cars, men der er ikke nogen mulighed for at opbevare dem på skolens udeareal, så de er ikke taget i brug

Læringshuset | Leg - Lær - Lev

Læringshuset

Skolebakken 1
2640 Hedehusene

CVR-nr. 19501817
EAN-nr. 5798008906770

Åbningstid kontor
Mandag-fredag 7.45-15.15

Telefon: +45 43 35 21 40
laeringshuset@htk.dk

Dagtilbud

Telefon: +45 43 35 44 60
laeringshuset-dagtilbud@htk.dk 
Åbningstid dagtilbud
Mandag-fredag 6.00-17.00

SFO

Telefon: +45 43 35 21 40
laeringshuset-sfo@htk.dk 
Åbningstid SFO
Mandag-torsdag 6.00-17.00 
Fredag 6.00-16.00

Klub

Telefon: +45 43 35 35 05
klubinn@htk.dk 
Åbningstid klub
Mandag-torsdag 13.30-17.30 
Fredag 13.30-17.00