Skip til hoved indholdet

24. april 2024

Sted: Læringshuset, Mødelokale 6

Tid: kl. 17.30-20.30

Deltagere: Jesper, Jette, Anna, Henrik, Nicki, Peter, Selma, Frederik, Casper

Afbud: Mette, Kamilla, Aja (9.A), Ahmad (9.B)

Referat: Morten


1 Referat

De to sidste referater blev godkendt.


2 Nyt fra elevrådet

Punktet udgår, da elevrådet ikke var tilstede.


3 Nyt fra lærerne

Frederik, medarbejderrepræsentant, fortalte, at der er faldet lidt ro på igen blandt medarbejderne efter årgangsrokaden i forbindelse med førskolebørnenes ankomst i april og Læringsfestivalen i marts. Nu er det fagfordeling, der fylder en del, og så er der nogle barsler, som betyder, at der skal rekrutteres nye medarbejdere.


4 Sidste nyt

Jesper og Jette, formand og næstformand, havde ikke noget nyt at berette.

Casper, skoleleder, fortalte, at der er afholdt skoleudviklingssamtaler, hvor der blev nikket ja rund om bordet til de forskellige tiltag blandt andet i forhold til fagligt løft og trivsel.

Der er afholdt skoleplansmøde i dag med medarbejderne, hvor ledelsen præsenterede, hvor resurserne i det kommende skoleår prioriteres. Frederik, tillidsrepræsentant, har også været inde over skoleplanen forud for præsentationen. Det gik godt, og der kom en masse feedback på de fire temaer, som blev drøftet, som ledelsen nu vil forholde sig til, før den endelige skoleplan kan offentliggøres.

Arbejdet med fagfordelingen godt i godt i gang. Der er 7 lærere, som går på barsel, og skolen går fra 57 til 62 lærere, så der skal rekrutteres en del nye medarbejdere i den kommende periode. Skolen bliver ikke påvirket af den interne forflyttelsesrunde i Høje-Taastrup Kommune dette år, så arbejdet med at rekruttere nye medarbejdere kan komme hurtigere i gang. Ledelsen er også opmærksomme på, at årgangsteamsene har en god rutine og erfarne lærere, så det ikke er et helt nyt team, som skal starte op i det nye skoleår.

Processen med at rekruttere en ny afdelingsleder til udskolingen er næsten afsluttet og der bliver truffet en beslutning om, hvem kandidaten bliver i denne uge. Der var rigtige mange gode kandidater i ansøgerfeltet, hvor Carematch også har hjulpet med rekrutteringen.

Den kommende tid står på sidste skoledag, 21. maj, for 9. klasserne, og derefter skriftlige prøver og prøver i udtræksfag.

Læringshuset er kommet med på byrådets vejbesigtigelse, som finder sted på fredag, 26. april, kl. 16.30, hvor skolelederen vil deltage.

Henrik, forældrerepræsentant, fortalte, at byrådet skal træffe beslutning om placeringen af fodboldbanen på aftenens byrådsmøde. Der står i sagen, at det anbefales, at den placeres på skolens sydlige udeareal, hvor der på nuværende tidspunkt er en stolpeskov, og at der på sigt kan placeres ind boldbane ved Fremtidens Klub på den vestlige side af Læringshuset.

Han spurgte også til, hvad status er på renoveringen af den tidligere Hedehusene Skole.

Casper og Frederik svarede, at tegningerne er blevet gennemgået med etablering af faglokaler, tilbygninger og SFO. Der er dog ikke meget plads til en eventuel administration og ledelse. Sweco, som står for projektet, er gode til at stille de rigtige spørgsmål, brugerinddrage og trække på deres egne erfaring med skolebyggeri. Der bliver bygget en 3-sporet skole fra 0.-9. klasse med de faglokaler, det kræver, hvor der stadig vil være behov for at trække på faciliteterne i Læringshuset. Byggeriet skal stå færdigt i 2027.


5 Skolebestyrelsesvalg

Casper fortalte, at 4 kandidater indtil videre har meldt sig. Der er ikke så mange dage tilbage, før kandidaterne skal have meldt sig, så han opfordrer skolebestyrelsen til at prikke til forældre, som kunne have lyst til at stille op som kandidat. Det annoncerede valgmøde, 16. april, havde desværre ingen deltagere. Valget finder sted over to dage den 22. og 23. maj. Hvis der ikke er nok kandidater, kan skolebestyrelsen afholde et suppleringsvalg.


6 Konvertering af USU

Casper anmodede skolebestyrelsen om, at skolen må konvertere til to-lærerundervisning i den udstrækning, der er behov for det, som blandt andet kommer an på den kommende fagfordeling og hvor meget skolen har råd til at konvertere. Han vender tilbage før sommerferien og fortæller, hvor mange timer det drejer sig om. Anmodningen blev enstemmigt godkendt.

Konvertering af understøttende undervisning til to-lærerundervisning kan blandt andet bruges indskolingen til 1 lektion skoleskak og 1 lektion morgensamling. Derudover giver det mulighed for mere holddeling og co-teaching, som bliver øremærket til dansk, matematik og skoleskak. Der skal også arbejdes med ”guided reading”, hvor man læsetræner med små grupper og flytter gruppe efter fagligt niveau. Der skal også arbejdes med ”få forståelsen med” og ”tag ordet med dig” på mellemtrinnet, hvor de faglige vejledere kommer tæt på praksis. Skoleskak er en anden måde at lave matematik på med specialiseringsmoduler. Derfor er der også uddannet lærere og pædagoger samt udannet 10 elever som playmaster, som også støtter op om pauseaktiviteten brætspil.


7 Eventuelt

Henrik sætter spørgsmålstegn ved, hvornår skolebestyrelsen bør være beslutningsdygtige, så man næste skoleår måske kan arbejde på at få det ændret i

styrelsesvedtægten, da der ofte er bestyrelsesmøder, hvor bestyrelsen ikke er beslutningsdygtige. Blandt andet når tre medlemmer er udtrådt, uden suppleanter kommer ind.


8 Lukket punkt

-

Læringshuset | Leg - Lær - Lev

Læringshuset

Skolebakken 1
2640 Hedehusene

CVR-nr. 19501817
EAN-nr. 5798008906770

Åbningstid kontor
Mandag-fredag 7.45-15.15

Telefon: +45 43 35 21 40
laeringshuset@htk.dk

Dagtilbud

Telefon: +45 43 35 44 60
laeringshuset-dagtilbud@htk.dk 
Åbningstid dagtilbud
Mandag-fredag 6.00-17.00

SFO

Telefon: +45 43 35 21 40
laeringshuset-sfo@htk.dk 
Åbningstid SFO
Mandag-torsdag 6.00-17.00 
Fredag 6.00-16.00

Klub

Telefon: +45 43 35 35 05
klubinn@htk.dk 
Åbningstid klub
Mandag-torsdag 13.30-17.30 
Fredag 13.30-17.00