20. marts 2024
Sted: Læringshuset, Mødelokale 6
Tid: kl. 17.30-20.30
Deltagere: Jesper, Jette, Anna, Henrik, Nicki, Peter, Kamilla, Casper
Afbud: Mette Selma, Aja (9.A), Ahmad (9.B), Frederik
Referat: Morten
Bemærk! Bestyrelsen var ikke beslutningsdygtige på dette møde, idet mindre end 50% af bestyrelsen var til stede.
1 Referat
Punktet udgår, da bestyrelsen ikke var beslutningsdygtige.
2 Nyt fra elevrådet
Elevrådet havde på forhånd sendt følgende til referat. Elevrådet for 7.-9. klasse har fået en ny kontaktlærer, Malou Jørgensen. Basri og Aryan har været til møde med byrådet angående en opkommende elevfestival i Høje-Taastrup Kommune. De har talt om, hvem der skal med til indvielsen af kunstprojektet i banetunnelen mellem Charlotteager og Nærheden, som elevrådet har været en del af gennem en workshop med kunstneren.
Kamilla, medarbejderrepræsentant fortalte, at elevrådet havde fortalt hende, at eleverne oplever, at skolens mobilpolitik ikke bliver overholdt af alle elever.
3 Nyt fra lærerne
Kamilla fortalte, at der er en større flytning i gang i huset i forbindelse med, at der starter lidt over 100 børn i førskolen til april, så hver årgang flytter lokaler nu i stedet for efter sommerferien. Det medfører selvfølgelig en del ekstra arbejde, men i sidste ende falder det på plads.
4 Sidste nyt
Jesper og Jette, formand og næstformand, havde ikke noget nyt at berette.
Casper fortalte, at skolen allerede nu ved, hvilken dato i september budgettet bliver udsendt af PRR- og Skole-centeret, så der kan planlægges et forudgående skolebestyrelsesmøde.
Vejchefen i Høje-Taastrup Kommune har på baggrund af en længere dialog netop fortalt, at byrådspolitikerne i Høje-Taastrup Kommune kommer forbi området ved Læringshuset i forbindelse med deres kommende rundtur i kommunen, hvor de ser på trafikale udfordringer. Kun hvis der etableres et fodgængerfelt et sted omkring huset, kan der indføres skolepatrulje.
Processen med ansættelsen af en ny afdelingsleder til tårn B er gået i gang. Det er et rekrutteringsbureau, som står for det. Der bliver holdt samtaler i april og ansættelsesstart bliver formentlig i august.
Jesper spurgte, hvad status var på etableringen af en boldbane på baggrund af inspektionsmødet med blandt andet borgmester Michael Ziegler og Institutions- og skoleudvalgs forman Kurt Scheelsbeck tilbage i oktober, hvor der efterfølgende i november blev fundet penge til det i budgetforhandlingerne. Casper svarede, at det formentlig kommer en sag op i byrådet her 5 måneder efter. Jesper svarede, at han ønsker indsigt i løsningsforslagene fra CEIS og på baggrund af dette kontakte Kurt.
5 Evaluering af Læringsfestivalen
Casper fortalte, at skolen evaluerer Læringsfestivalen med elever og medarbejdere, men at skolen også gerne vil høre fra forældrene i skolebestyrelsen.
Det blev blandt andet nævnt, at det fungerede godt, at det så var kompakt, så der ikke var langt fra det ene til det andet. Det virkede dog også forstyrrende med mange personer samme sted flere steder, som gjorde det svært at fokusere og fordybe sig. Det virker også til at være forstyrrende for nogen elever med så mange indtryk på et sted. Tidspunktet gør, at alle ikke kan komme, da de er på arbejde, men omvendt er det svært at finde et andet tidspunkt, da børnene bliver for trætte, hvis det er senere på dagen. Derudover skal der være tid til at pakke sammen og mødes kollegialt.
Holdes det en tirsdag i stedet for en torsdag, presser det arbejdet forud for festivalen, når man kun har mandag til at klargøre. Samtidig er der tid til at evaluere fredag, hvor det står friskt i hukommelsen. Der mangler elevpræsentationer og interaktion og måske nogle på forhånd udvalgte læringsspørgsmål til gæsterne. Der mangler i det hele taget formålsbeskrivelser af projekterne i en større kontekst, der svarer på, hvorfor man arbejder med det her på den her måde, og hvad man har lært.
Casper gennemgik kort svarene i lærernes evaluering af Fremtidens Skole, som plus har foretager for Høje-Taastrup Kommune, som flere steder ser rigtig positive ud i Læringshuset. Læringshuset står også for at uddanne nyansatte lærere fra alle folkeskoler i kommunen i samarbejde med nogle pædagogiske konsulenter og nogle lærere fra andre skole.
6 Skolebestyrelsesvalg
Casper, formand for valgbestyrelsen, fortalt, at der er afholdt møde i valgbestyrelsen, som består af Nicki, Jesper og Casper, hvor man har valgt følgende fremgangsmåde for det kommende skolebestyrelsesvalg:
• Forudgående information om kommende skolebestyrelsesvalg deles i Aula kort efter påskeferien
• Information om valget deles ud i Aula mandag i uge 16
• Kandidatliste er herefter åben fra uge 16 og minimum 14 dage frem
• Valgmødet afholdes tirsdag kl. 19 i uge 16
• Det vurderes herefter, om der er behov for et eventuelt kandidatmøde alt efter om, der bliver kampvalg
• Valghandlingen finder sted over 2 dage den 22. og 23. maj om morgenen kl. 7.30-10 og eftermiddagen kl. 14-16.30 i uge 21
Til valget skal der vælges 3 medlemmer for en 4-årig periode, 3 medlemmer for en 2-årig periode og 2 suppleanter.
Følgende er på ordinært valg
• Jesper (genopstiller)
• Anna (genopstiller)
• Peter (genopstiller)
• Selma (genopstiller som suppleant)
• Thomas (genopstiller ikke)
• Mette (genopstiller ikke)
Suppleringsvalg (på ordinært valg i 2026)
• Tina (genopstiller ikke)
• Jette (genopstiller ikke)
• Henrik (genopstiller ikke)
Nicki, forældrerepræsentant spurgte, om det kun er tilladt at kommunikere på andre sprog end dansk. Casper svarerede, at den officielle holdning i kommunen er, at kommunen kun kommunikerer på dansk med borgerne, men at medarbejderne i skolen, SFO’en og klubben gør en stor indsats for at kommunikere vigtige beskeder videre til de forældre, som ikke forstår dansk. Derudover bliver det nævnt på fællesmødet for trivselsgrupper 21. marts.
7 Konvertering af USU
Punktet udgår, da bestyrelsen ikke var beslutningsdygtige.
8 Skoleudviklingssamtaler
Casper fortalte, at skolens hovedfokus i skoleudviklingssamtalerne bliver trivsel. Desværre kommer resultatet af den nye trivselsmåling ikke med her, men det er bliver selvfølgelig den, som skolen kommer til at arbejde videre med. Dertil kommer fokus på fagligt løft, særligt i læsning og matematik. De faglige resultater er ikke gode nok sammenlignet med andre sammenlignelige skoler. Skolen anvender en datainformeret tilgang med fagkonference og fokus på vejledere. Dertil kommer læsebånd med fokus på læseforståelse og -hastighed. Dertil kommer fokus på sygefravær blandt medarbejdere, hvor skolen ligger højt sammenlignet med andre. Det er der allerede arbejdet målrettet på, men med begrænset resultat. Det gennemsnitlige sygefravær ligger på niveau, men der er nogle medarbejdere, som har længererevarede sygefravær. MED-udvalget er startet på drøftelserne i forhold til indsatser. Derudover er der kommet en APV, som overordnet set, ser rigtig fin ud.
Skolebestyrelsen drøftede herefter, hvad de mener skoleudviklingssamtalerne skal fokusere på. Det blev blandt andet drøftet, at det desværre ser ud til at gå den forkerte vej flere steder ifølge datamaterialet, når man kigger på den projektbaserede læring, hvor for eksempel faglig støtte og elevinddragelse ellers burde være i fokus, så kommer det ikke til udtryk her. Der er dog også arbejdet målrettet med handleplaner og sociale trivselsplaner siden dette, så det bliver spændende at næste,
om det kan aflæses i datamaterialet. Noget af de vigtigste er, om børnene kommer i videre uddannelse.
Skolebestyrelsen er inviteret til dialogmøde om dette den 21. maj.
9 Eventuelt
Kamilla nævnte at Arla-fonden er åben for ansøgninger igen, hvilket hun vil kigger nærmere på sammen med elevrådet
Henrik, forældrerepræsentant, gjorde opmærksom på, at han føler, der er en manglende opmærksomhed på elever med høj intelligens eller særlige kompetencer. Emnet blev drøftet kort blandt andet i forhold til en overordnet strategi på området og en systematisk tilgang - for eksempel i forhold til sparring med et lærerteam eller en talentvejleder omkring et alternativt tilbud til disse elever samt at have dansksproget undervisningsmateriale til rådighed til disse elever med mere. Jesper foreslog, at emnet kan sættes på dagsordenen på et andet møde.
10 Lukket punkt
-