Princip for klassedannelse
Vedtaget af skolebestyrelsen august 2021
Baggrund
Det følger af folkeskoleloven § 44, at skolebestyrelsen blandt andet skal fastsætte de grundlæggende principper for sammensætning af Læringshusets klasser. Det er dog Læringshusets ledelse, der har kompetencen til og ansvaret for at sammensætte klasserne på baggrund af de vedtagne principper. Læringshuset er primært opstået som følge af en fusion af Charlotteskolen og Hedehusene Skole, og der ses på den baggrund tre tilfældegrupper, hvor der skal dannes klasser:
- klassedannelse ved skolestart i 0. klasse
- klassedannelse ved ændring senere i skoleforløbet
- klassedannelse ved åbning af Læringshuset
Overordnede principper for klassedannelse
Helt overordnet er det skolebestyrelsens ønske, at man ved dannelse af klasser sigter mod skabelsen af de stærkest mulige sociale og faglige fællesskaber.
Klasserne skal dannes på baggrund af faglige hensyn samt lærere og pædagogers kendskab til eleverne, herunder også den overlevering der forventes at ske fra institutionerne i forbindelse med skolestart. I det omfang det fra Læringshusets ledelses side findes relevant og praktisk muligt, bør elever og forældre inddrages i processen.
I arbejdet med klassedannelserne skal ledelsen i videst mulige omfang inddrage følgende ikke-prioriterede forhold, idet disse forhold dog ikke må stå i vejen for det overordnede princip om at skabe de stærkest mulige sociale og faglige fællesskaber:
- faglige forudsætninger
- geografi
- klassestørrelse
- køn
- sociale relationer
Klassedannelse ved skolestart i 0. klasse
Der bør som udgangspunkt foretages klassedannelse ved skolestart på baggrund af den overlevering, der er modtaget fra institutionerne, og det kendskab som SFO’en har fået i førskoleperioden (pt. perioden fra 1. april til skolestart).
Hvis det overordnede princip om skabelse af de stærkest mulige sociale og faglige fællesskaber kræver det, eller hvis man fra ledelsens side finder det hensigtsmæssigt, kan ledelsen vælge at udskyde klassedannelsen til efter skolestart. Det bør tilstræbes, at klassedannelsen i sådanne tilfælde er afsluttet ved efterårsferiens begyndelse.
Klassedannelse ved ændring senere i skoleforløbet
Ved ændring af de eksisterende klasser skal ledelsen hurtigst muligt orientere den berørte forældregruppe, og ledelsen skal så tidligt som muligt fremlægge en køreplan for gennemførelse af den nye klassedannelse.
Klassedannelse i disse situationer skal ske på baggrund af ovenstående principper.
Klassedannelse i forbindelse med åbning af Læringshuset
I forbindelse med åbningen af Læringshuset, skal elever fra Charlotteskolen og Hedehusene Skole samt nye elever fra Nærheden og det øvrige Hedehusene samles i Læringshuset. Klasserne skal dannes på baggrund af ovenstående principper, men som følge af den særlige situation, er der også nogle yderligere hensyn, der skal tages.
For hurtigst muligt at opbygge et fællesskab omkring Læringshuset, skal de eksisterende klasser blandes. Der skal dog ved klassedannelsen tages et særligt hensyn til elevernes sociale relationer, og det skal i videst mulige omfang sikres, at der er i hvert fald én kendt lærer i klassens lærerteam.
Af hensyn til afgangsprøven i 9. klasse, skal de kommende 8. og 9. klasser i videst muligt omfang forblive i deres eksisterende klasser.